Wednesday, April 5, 2023

Bantuan Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP) Tahun 2023

Assalamualaikum. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan makluman tentang Bantuan Awal Persekutuan (BKP) tahun 2023. KPM memaklumkan dalam Surat Pekeliling Kwangan Bil 1 Tahun 2023 nya, ia bertujuan menggariskan peraturan serta tatacara pengurusan BKP di Sekolah Kerajaan (SK) dan Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK) di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Surat pekeliling tersebut dikeluarkan sebagai memberi panduan kepada semua peringkat bagi melancarkan proses pengurusan dan pelaksanaan BKP.

Bantuan Biasiswa Kecil Persekutuan merupakan bantuan yang diberi dalam bentuk kewangan sebagai anugerah kecemerlangan bagi murid Tingkatan 1 hingga murid Tingkatan 5, Tahun 1 dan Tahun 2 Kolej Vokasional dan Tingkatan 6 dari golongan keluarga berpendapatan rendah yang cemerlang dalam bidang akademik dan kokurikulum serta mengekalkan tahap disiplin yang baik. Jumlah pendapatan ibu bapa / penjaga utama dan penjaga kedua tidak melebihi RM1,500 sebulan. Manakala murid yang memohon belum menerima sebarang biasiswa atau elaun lain secara bulanan daripada agensi kerajaan atau bukan kerajaan. Paling penting hendaklah terbukti pemohon memang bertaraf warganegara Malaysia dan ini perlu dirujuk kepada Jabatan Pendaftaran Negara untuk pengesahan.

Pemohonan hendaklah dikemukakan melalui pihak sekolah. Ibubapa yang berasa anaknya layak perlu memaklumkan kepada pihak sekolah. Pihak sekolah pula perlu membuat senarai semak pendapatan ibu bapa / penjaga murid di bawah RM1,500 sebulan yang mempunyai potensi di beri Bantuan Biasiswa Kecil Persekutuan ini. Ibubapa / penjaga boleh menghubungi pihak sekolah bagi memastikan anak mereka mendapat biasiswa ini manakala pihak pengurusan sekolah terutamanya Hal Ehwal Murid perlu memastikan tiada pelajar yang tercicir dari permohonan Bantuan Biasiswa Kecil Persekutuan. Guru kelas pula perlu memastikan APDM mengemakini pendapatan ibubapa / penjaga seawal bulan pertama sesi persekolahan.

Murid yang berjaya akan memperoleh pembayaran BKP melalui pengkreditan ke akaun bank murid. Maka adalah lebih penting untuk murid berkenaan bersedia dengan membuka akaun bank di bank terdekat bagi tujuan mendapatkan bayaran bantuan. Bantuan ditawarkan secara tahunan maka setiap tahun murid yang berkelayakan perlu memohon melalui pihak sekolah.

Kadar bayaran bantuan BKP 2023 bagi setiap murid adalah seperti berikut :

  • Tingkatan 1 hingga tingkatan 4, Tahun 1 Kolej Vokasional : RM70.00 sebulan selama 12 bulan. Jumlah kadar tahunan RM840.00
  • Tingkatan 5, Tahun 2 Kolej Vokasional : RM70 sebulan selama 11 bulan. Jumlah kadar tahunan RM770.00
  • Tingkatan 6 Bawah / STAM : RM90.00 untuk aliran Sastera. RM110.00 untuk aliran Sains. Bayaran selama 7 bulan.
  • Tingkatan 6 Atas : RM90 untuk aliran Sastera. RM110.00 untuk aliran Sains. Bayaran selama 11 bulan.
Download Pekeliling Kewangan 1 Tahun 2023 : Bantuan Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP) - klik di sini 



No comments:

Post a Comment

TARIKH DAN JADUAL PEMBAYARAN GAJI KAKITANGAN AWAM 2023

Raya dah dekat, anak nak sekolah, perlu pergi bercuti dan bayar bil elektrik, air, internet. Bila ya tarikh gaji kakitangan awam Malaysia 20...